POGY sú späť!
- Kobra Gonzo
- Nov 11
- 2 minút čítania
kompletná história, comebacky a kde ich dnes zohnať

Ak si v 90s držal v ruke „slammer“ a cítil, že ide o všetko, máme pre teba dobrú správu - pogy sa naozaj vracajú. Skôr než sa dostaneme k dnešným reedíciám, poďme si rýchlo a presne zrekapitulovať, odkiaľ sa vzali a čím si prešli.
Od mliečnych viečok k celosvetovej mániiKorene siahajú na Havaj do 20. a 30. rokov 20. storočia, kde sa s kartónovými viečkami od fliaš mlieka hrávali jednoduché „milk caps“ hry. Niektorí historici pripomínajú aj príbuznosť s japonskou hrou menko - silné kartónové kartičky, ktoré sa hádzali na zem a otáčali súperove disky.
V 70. rokoch prišiel zásadný moment: havajská mliekareň Haleakala Dairy propagovala nový nápoj s príchuťou Passion-Orange-Guava - skrátene POG - a rozdávala kartónové viečka s logom. Značka POG sa tak začala spájať s „milk caps“.
Roku 1991 učiteľka Blossom Galbiso na Oʻahu oživila hru vo svojej triede (ako nenásilnú alternatívu k vybíjanej). Z lokálnej zábavy sa v priebehu pár rokov stal exportný fenomén.
Zlatá éra: World POG Federation a explózia 1993-1996Podnikateľ Alan Rypinski rýchlo odkúpil ochrannú známku POG a v roku 1993 založil World POG Federation (WPF). Následne prišla licenčná lavína - pogy v Happy Meal menu, bankové promo balíčky, licencie so SkyBox a Marvelom. V roku 1994 WPF vyhrala právne spory o názov „POG“ a odštartovala masovú produkciu, ktorá zaplavila školy a ihriská po celom svete.
Výrobu vo veľkom robila napríklad Canada Games Company; trh však praskol a firma skončila v roku 1997. Mánia vyšumela, no zberatelia nikdy úplne nezmizli.
Comebacky a reedície: čo všetko sa dialo potom
2010s - tichý zberateľský návrat. Pogy kolovali na sekundárnych trhoch a v komunite fanúšikov (fóra, FB skupiny), no bez masívnej novej produkcie.
2023 - digitálny reštart. POG Digital spustil kolekcie na blockchaine (najskôr Solana/Ethereum) s plánom hry a prepojenia na fyzické produkty. Partnerstvá zahŕňali aj Theta Network (POGCHAIN). Pointa - spojenie fyzických a digitálnych POGs.
2024-2025 - návrat fyzických krabíc. Pod novým vlastníctvom značka oznámila comeback - hobby boxy, reedície a merch kampane. Fast Company písal o tom, že cieľom je využiť retro vlnu a priniesť pogy späť do rúk dnešných hráčov a zberateľov.
Zhrnutie návratov:
1991-1993 - školský reštart na Havaji → 1993-1996 globálny boom.
2010s - komunita a sekundárny trh.
2023-2025 - digitálne POGs + nové fyzické reedície.
Prečo sa pogy vracajú práve teraz
Nostalgia ekonomika: generácia, ktorá vyrastala v 90s, má dnes deti aj príjem - hľadá hmatateľné, lacné a zábavné zberateľstvo.
Fyzické + digitálne: nová značka stavia na „phygital“ zážitku - zbieram, hrám sa naživo, ale mám aj online vrstvu.
Jednoduchá hra: pravidlá sú triviálne, vstupné náklady minimálne a komunitný aspekt silný.
Ako sa v tom vyznať dnes
„Vintage“ vs. nové: originálne WPF/Canada Games série z 90s majú iné čísla edícií a grafiku. Nové hobby boxy sú označené a často obsahujú moderné bonusy.
Slammer ≠ pog: kovový alebo plastový „slammer“ je na hádzanie, kartónové disky sú samotné pogy.
Licencie a kolaby: už v 90s existovali Marvel a SkyBox série, nové vlny môžu priniesť ďalšie spolupráce.
Máme ich aj u nás. Ak chceš skúsiť hru znova (alebo si doplniť zbierku), nájdeš pogy priamo na našom e-shope alebo aj priamo v kamennej predajni v centre Trnavy. Dopĺňame vintage balíčky z 90s aj nové reedície - sleduj dostupnosť, lebo niektoré kusy miznú rýchlo.
POG Series II 4+1
€13.00
Buy Now
POG Classics - 7 Milkcaps (1994)
€15.00
Buy Now
POG™ Original Vintage Booster Pack
€13.00
Buy Now






Komentáre